Çekilecek kredinin geri ödeme tutarları, aylık yakıt gideri, Zorunlu Trafik Sigortası, kasko, Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV), araç muayene, park masrafı, yıkatma parası, olası trafik cezaları, periyodik bakım, lastik değişimi... Liste bu şekilde uzayıp gidiyor. O halde bir otomobil almadan önce tüm bu masraf ve maliyetleri tek tek ortaya koyup, gelire oranlayıp elde edilecek faydayı iyi değerlendirmek gerekiyor.
Sıfır araç mı ikinci el araç mı daha mantıklı?
Pandemi sonrasında da özellikle Rusya- Ukrayna savaşı nedeniyle hammadde tedarik sorunu, çip krizinin devam ediyor olması sıfır araç sayısını sınırlarken fiyatlar da her geçen ay artıyor. Aydan aya sıfır oto fiyatlarına yüzde 3-5 civarında zam geliyor. Dolayısıyla fiyatlar hem yüksek hem de gecikilen her ay ekstra maliyet oluşuyor. Bu durumda sıfırı için bütçeniz yetersizse, zaman kaybedeceğinize muadil ikinci el araçlara yönelmeniz daha avantajlı olabilir. Böylece sıfırına göre yüzde 10-20 avantajlı 3-4 yaşında bir araç alarak artan fiyatlar nedeniyle zararınızı minimize ederken, hedeflediğiniz sıfır araç için birikim yapma imkanı da bulursunuz.
Piyasası olan araçlar tercih edilmeli
Sonuçta ikinci el araç fiyatları da sıfır araca paralel ikinci artış trendinde. Sıfır için bütçesi yetenler de kullanım maliyetlerini de bütçeyi zorlamadan karşılayabilecekse hiç beklemeden alıma geçmeli. Biraz önce belirttiğimiz gibi araç fiyatları her ay artıyor. Bu artışın da yakın zamanda son bulması öngörülmüyor. Eskiden sıfır araç alınır alınmaz yüzde 5-10 değer kaybederdi. Şimdi böyle bir durum olmadığı gibi 2-3 ay sonra alınan tutarın oldukça üzerine çıkılıyor. Şu sıralar her aracın alıcısı olsa da ikinci el piyasası olan yani hızlı satabileceğiniz araçları tercih edin.
Araç şuan yatırım için düşünülür mü?
Araç fiyatları artmaya devam ediyor. Bu artış aylık yüzde 3-5 civarında seyrediyor. Diğer yandan normal kullanımda yıllık 47 bin liraları bulan maliyetler söz konusu. Üstelik prim yaptığında bu aracı istediğiniz fiyata ikinci el olarak satıp satamayacağınızın da garantisi yok. Araç satmak da stresli bir iş. Galeriye götürseniz düşük fiyat veriyor. ‘Kullanım amacı dışında’ sırf kâr elde etmek için 500-600 bin lirayı hatta 1 milyon lirayı otomobile bağlamak şu şartlarda çok da gelir getirici bir yöntem değil gibi duruyor. Araçla hiç kaza yapılmayacağını varsayarak bunu söyleyebiliyoruz. Olası kaza durumları ve ağır mekanik arızalarla oluşacak değer kaybı hesapları bozabilir.
Dikkat edilmesi gereken noktalar
Otomobil alımında marka, model, reklamlar ve kampanyalar kararları etkiliyor. Kampanyalar cazip de olabiliyor. Bunlardan bağımsız olarak almayı düşündüğünüz aracın öncelikle ihtiyaçlarınıza ve bütçenize uygun olup olmadığına bakmalısınız. Önceliğiniz bir aile aracıysa, küçük hacimli, hatchback bir araç yerine geniş bagajlı ve iç hacimli sedan, bütçeniz yeterliyse SUV modellere odaklanmalısınız. Beğendiğiniz modelle ilgili bayilerden bilgi alabileceğiniz gibi internetteki forumları okuyarak da bilgi sahibi olabilirsiniz. Çoğu kullanıcı forumlarda aracın avantajını ve dezavantajlarını, yakıt tüketimini, varsa kronik sorunlarını açıkça yazıyor.
Test sürüşü ve ekspertiz raporunu atlamayın!
Sıfır veya ikinci el araç fark etmez. Alacağınız araçla mutlaka test sürüşü yapın. Aracın karakterini, beklentilerinizi karşılayıp karşılamayacağını bu yolla öğrenir, pişmanlık yaşamazsınız.
İkinci el alırken araç 1.000 kilometrede dahi olsa mutlaka ekspertiz raporu alın. Aracın geçmişini inceleyin. Tramerden araç hasar kaydını sorgulayın. İkinci el araç alırken aceleci davranmayın. Otomobilin yaşı, donanım paketi, sahip olduğu ek özellikleri, kilometresi, hasar geçmişi gibi unsurları iyice araştırarak doğru bir karar verebilirsiniz. Satan kişi ‘servis bakımlı’ diyorsa yetkili servisten araç periyodik bakım ve arıza geçmişini de sorgulatmayı ihmal etmeyin. Aracın yedek anahtarının olup olmadığını da sorun. Çoğu kişi aracı 2-3 yılda değiştiriyor. Haliyle garantisi devam eden veya uzatılan araçlar var. İkinci el araç alırken bu detayları da göz önünde bulundurursanız olası büyük arızaları garanti kapsamında tamir ettirebilirsiniz. Uzatamalı garantiler kişiye özel yapıldığından aracı alırken size devredilmezse uzatılan garanti süresi yanıyor. Bu nedenle ek garantiyi üzerinize almalısınız.
Yıllık gideri muhakkak hesaplayın!
Alacağınız aracın fiyatı kadar araç için aylık ve yıllık yapacağınız harcama tutarı da önemli bir parametre. Yakıt, sigorta ve kasko fiyatları arttı. Yedek parça, bakım, lastik fiyatları da bu artışlardan nasibini aldı. MTV her yıl yeniden değerleme oranına göre güncelleniyor. Özetle iş, aracı almakla bitmiyor. Tek gider de yakıt değil.
Yorum yazarak B Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan B Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler B Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı B Gazete değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak B Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan B Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler B Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı B Gazete değil haberi geçen ajanstır.